• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

melker_

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
27 Mars 2019
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Mitt ucbetyg har gått från 40.7 till 39%
Utan att någon ff har försvunnit så de går neråt bara att ff blir äldre för kreditkort och Blanco står på samma
 

Fritt

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
19 Mars 2020
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
45
Poäng
146
Det har jag aldrig sett i alla fall. Riskprognos står ju vanligtvis med, men inte score?
Jag har sett score på varje Uc nån har tagit på mig. Längst ner. Sen att den har varit olika varje gång och skiljer sig från score som jag ser på minuc, är ett mysterium
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Jag har sett score på varje Uc nån har tagit på mig. Längst ner. Sen att den har varit olika varje gång och skiljer sig från score som jag ser på minuc, är ett mysterium

Nu har jag bara tre ff sparade i Kivra, så det är lite dåligt underlag, men det står inte score i någon av dem. Det är fulla UC tagna av Balanzia, Entercard och Volvo Finans.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Så här skriver kronfogden på sin sida
"Om du har en skuld som du inte betalar kan du få en betalningsanmärkning – eller en prick som det ofta kallas. Det är kreditupplysningsföretagen som beslutar om betalningsanmärkningar. Det är också till dem du ska vända dig om du har frågor"

Så, man skulle då kunna säga att kronfogden inte beslutar om betalningsanmärkning även om creditsafe skrivit något på sin hemsida.

Jag är med på vad du menar och har redan läst det men det är lite luddigt formulerat. Sök på betalningsanmärkning på youtube där finns det tydligt förklarat. Vad jag vet iallafall kan kronofogden absolut påverka vem som får betalningsanmärkningen innan, bara det att UC,Creditsafe, Bisnode med flera kreditupplysningsföretag har den sista rösten.
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Sen ska väl tilläggas att Kronofogden inte rapporterar till kreditupplysningsbolaget på samma sätt som Skatteverket inte rapporterar inkomst utan det är offentliga uppgifter som de hämtar denna information ifrån
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Jag är med på vad du menar och har redan läst det men det är lite luddigt formulerat. Sök på betalningsanmärkning på youtube där finns det tydligt förklarat. Vad jag vet iallafall kan kronofogden absolut påverka vem som får betalningsanmärkningen innan, bara det att UC,Creditsafe, Bisnode med flera kreditupplysningsföretag har den sista rösten.

Nej, så är det inte, även om din granne, din tandläkare och hon som sitter i kassan på Konsum kan göra en varsin film och lägga upp på Youtube där de tydligt förklarar att det är så.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Nej, så är det inte, även om din granne, din tandläkare och hon som sitter i kassan på Konsum kan göra en varsin film och lägga upp på Youtube där de tydligt förklarar att det är så.

Fast nu är det ju inkassoföretaget Alektum som själva gjort en film om detta som har väldigt många ärenden hos kronofogden men ändå.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 923
Mottagna reaktioner
631
Poäng
667
Sen ska väl tilläggas att Kronofogden inte rapporterar till kreditupplysningsbolaget på samma sätt som Skatteverket inte rapporterar inkomst utan det är offentliga uppgifter som de hämtar denna information ifrån

Ja det är sant. Men det är ju fortfarande Kronofogden ofta som ser till att du eventuellt får en anmärkning av kreditupplysningsföretagen sen då Skatteverket hämtar information om obetalde skulder, för sent betalade skulder osv från kronofogden så nog påverkar kronofogden. Är du skyldig Kalle Anka AB 100 miljoner och kronofogden är mellanhand och du struntar i att betala och kronofogden är med och drar i allt detta så är de väl jäkligt sällan kreditupplysningsföretagen inte sätter dit en anmärkning. Kronofogden har mer insyn i betalningsanmärkningar än vad många tror.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp